جامع عقلانیت و غیرت دینی
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۵۱۰۲۲
شهید سید مجتبی نواب صفوی(ره) یک مجاهد به تمام معنا بود، «مشی جهادی» ایشان مختصاتی داشت و اگر بخواهیم امروز تجسم عینی آن مختصات را در یک شخصیتی مشاهده کنیم، رهبر معظم انقلاب و در مرتبه بعد، علامه مصباح یزدی(ره) نماد عینی مشی جهادی شهید نواب صفوی(ره) محسوب میشوند.
روزنامه ایران:شهید سید مجتبی نواب صفوی(ره) یک مجاهد به تمام معنا بود، «مشی جهادی» ایشان مختصاتی داشت و اگر بخواهیم امروز تجسم عینی آن مختصات را در یک شخصیتی مشاهده کنیم، رهبر معظم انقلاب و در مرتبه بعد، علامه مصباح یزدی(ره) نماد عینی مشی جهادی شهید نواب صفوی(ره) محسوب میشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شهید نواب صفوی، نسبت به اسلام و ارزشهای اسلامی بسیار حساس بود و اگر باخبر میشد کسی به ساحت مقدس اسلام، احکام یا ارزشهای اسلامی توهین کرده است، برمیآشفت و علاوه بر غیرت دینی خودش، «غیرت دینی جامعه» را نیز به جوش میآورد. البته او همیشه مواجههای عقلانی با مسائل مختلف داشت. بهعنوان نمونه، میتوان به برخورد وی با احمد کسروی اشاره کرد. کسروی در آن زمان در آثارش به ساحت ائمه معصومین(ع) اهانت میکرد، مواجههای که شهید نواب صفوی با اینگونه اهانتها داشت، این بود که نخست به مطالعه آثار کسروی پرداخت، نکات اهانتآمیز آثار او را جمعآوری کرد و کسروی را در آبادان به مناظره فراخواند. ولی کسروی به تهران رفت و عملاً در آن جلسه حاضر نشد. ایشان به تهران آمد و با پیگیریهای متعدد با کسروی جلسه گذاشت و کوشید تا از انگیزه او از نگارش چنین آثاری مطلع شود. در جریان این مناظرات برایش روشن شد که کسروی «مشکل معرفتی» ندارد و مسأله او «عناد با دین» است. در عین حال، عقلانیت وی اجازه نداد که خود اقدام به حذف وی کند. ایشان کتابهای الحادی کسروی را به نجف برد و به علمای نجف از جمله حاجآقا حسین قمی نشان داد. پس از مطالعه آثار کسروی، ارتداد وی برای مرحوم حاجآقا حسین قمی مسلم شد و در نهایت حکم اعدام وی را صادر کرد. نواب صفوی بر اساس حکم قطعی مرجع تقلید، اقدام به اعدام وی کرد. او در مرحله نخست، هرچند موفق به اجرای حکم نشد ولی در سال بعد به کمک دیگر همرزمانش در فداییان اسلام این حکم خدا را اجرا کردند.
اسلام و ارزشهای آن برای او اصل بود نه دولتها
برای شهید نواب صفوی، دولتها فرقی نمیکردند؛ حال آن دولت شاهنشاهی باشد یا دولت ملی. آنچه برای او اهمیت داشت، اسلام و ارزشهای اسلامی بود. به همین دلیل، زمانی که در دولت مصدق، ارزشهای اسلامی مورد کملطفی قرارمیگرفت، با عوامل آن به مقابله میپرداخت. در دولت مصدق، رسماً شرابفروشیها فعالیت میکردند و او نسبت به آنها حساسیتی نداشت ولی شهید نواب صفوی که یکپارچه غیرت دینی بود تحمل چنین تسامح و تساهلهایی را نداشت به همین دلیل زمانی که به آمل رفت و متوجه حمایت رسمی دولت وقت از شرابفروشیها شد با یک سخنرانی آتشین، غیرت مردم را به جوش آورد و مردم به شرابفروشیها حمله و بساط میگساری را در آمل جمع کردند. این اقدام باعث شد دولت مصدق او را دستگیر کند و به زندان بیفکند. ایشان 22 ماه در زندانهای مصدق بهسر میبرد.
جهان اسلام را یک امت واحده میدید
شهید نواب صفوی، جهان اسلام را یک «امت واحده» میدانست و تنها به ایران فکر نمیکرد، در همان دوران با اینکه جوان بود، اما با سفرهایی که به مصر، فلسطین، لبنان و... داشت، میکوشید تا به دغدغه خود در خصوص بیداری مسلمانان و دفاع از حقوق آنان جامه عمل بپوشاند، معتقد بود که جهان اسلام «امت واحده» است، همه مسلمانان در همه جهان باید تحت بیرق امام و رهبری واحد قرار گیرند و از شر ظلم نظامهای استکباری رهایی یابند.
تشکیلاتی فکر میکرد
از دیگر ویژگیهای شهید نواب صفوی، تشکیلاتی فکرکردن او بود. او میدانست که یک دست صدا ندارد، باید تشکیلات درست کرد تا بتوان به هدف متعالی ایجاد امتاسلامی جامه عمل پوشاند. از اینرو «جمعیت فداییان اسلام» را تشکیل داد؛ جوانان با غیرت چه از دانشگاه و چه از حوزه را فرا خواند، عمده اینها نخبه و صاحبفکر بودند و تشکیلات خود را «فداییان اسلام» نام نهاد. ایشان مبارزه خود برای دفاع از ارزشهای اسلامی را به شکلی تشکیلاتی پیش میبرد. جمعیت اندکی بودند اما چون تشکیلاتی فکر میکردند، در اهداف خود بخوبی پیش میرفتند. از همین رو بود که علامه مصباح هم همواره بر کار جمعی تأکید میکردند و میفرمودند فکر نکنید برآیند کار فردی پنجاه نفر با برآیند کار جمعی پنجاه نفر یکی است؛ نتایج کار جمعی بهصورت تصاعدی افزایش مییابد. بنابراین، برای پیش بردن فعالیتها و اهدافمان باید بهصورت تشکیلاتی عملکنیم. کاری که امروز حزبالله لبنان انجام میدهد، مدلی از حرکت شهید نواب صفوی است؛ جمعیت بزرگی در لبنان محسوب نمیشوند اما چون تشکیلاتی عمل میکنند، توانستهاند اسرائیل غاصب و اربابانشان را سر جای خود بنشانند.
در کار و فعالیتهایش مخلص بود
از دیگر ویژگیهای شهید نواب صفوی میتوان به «اخلاص در عمل» اشاره کرد. او بهدنبال اسم و رسم نبود و در هر حرکتی که انجام میداد رضایت خداوند را در نظر میگرفت. توصیه علامه مصباح(ره) به جبهه پایداری این بود که این شعار را سرلوحه فعالیتهایشان قرار دهند:
«اخلاص در برابر خدا، اطاعت در برابر ولیخدا و صداقت با مردم.» این سه ویژگی، بواقع در شهید نواب صفوی نیز موج میزد؛ او در اندیشه و عمل اخلاص داشت و با مردم نیز صادقانه برخورد میکرد.
اهل امر به معروف و نهی از منکر بود
شهید نواب صفوی به «امر به معروف و نهی از منکر» التزام جدی داشت و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نمیکرد. علامه مصباح میگفتند که وقتی شهید نواب در خیابانها راه میرفت، به مجرد اینکه با پدیده زشتی برخورد میکرد بلافاصله دلسوزانه و با ادبیاتی محترمانه و البته مسئولانه فرد خاطی را از انجام آن منکر باز میداشت و هر کجا که معروفی نیز ترک میشد، به آن معروف با جدیت بسیار تأکید و امر میکرد. امروز جامعه ما به غیرت دینی افرادی چون نواب صفویها نیازمند است.
مردممدار بود
در جایی خواندم که شهید نواب صفوی را دو روز بعد از سفری که به مصر و دیدار با رئیسجمهور وقت آن کشور داشت، در حال کاهگل کردن سقف خانه یک زنسالخورده فقیر مشاهده کردند که مبادا آب باران به خانه او نفوذ کند. شهید نواب صفوی در عین اینکه یک شخصیت سیاسی و بینالمللی بود اما مانند جدش امیرالمؤمنین(ع) پیوسته در بین مردم بود و از فقرا دستگیری میکرد.
سادهزیست بود
شهید نواب صفوی چون به راهش ایمان و اعتقاد داشت، زندگی بسیار سادهای را نیز برگزیده بود. حاضر نبود از هر راهی کسب درآمد کند، امامجمعه وقت زمان شاه، بعد از رخداد 28 مرداد، پیشنهادهایی از طرف شاه به همراه 100 هزار تومان به او ارائه کرد؛ تولیت آستان قدس رضوی، اعزام بهعنوان سفیر به یکی از کشورهای اسلامی، ارائه منزلی به اضافه ماهی ده هزار تومان، تأسیس یک حزب بزرگ اسلامی با هزینه دربار از جمله پیشنهادهای امامجمعه درباری بود. اما شهید نواب صفوی از شنیدن این پیشنهادها برآشفت و رو به او گفت مرا به درگاه معاویه دعوت میکنی؟! این در حالی بود که او از نظر مالی در وضعیت دشواری بهسر میبرد. اما هرگز نپذیرفت که از هر راه و مفری به کسب بودجه بپردازد و اینگونه بود که نواب، نواب شد.
از بن دندان معتقد به تشکیل حکومت اسلامی بود
مرحوم شهید نواب صفوی با تألیف کتابی تحت عنوان «جامعه و حکومتاسلامی» و انتشار آن در آبان سال ۱۳۲۹ روش صحیح حاکمیت را بیان کرد. او معتقد بود جز با حرکت ریشهای و تقویت فرهنگ اصیل اسلامی در جامعه با استکبار جهانی نمیتوان مقابله کرد. این سید مجاهد به پیروی از نامه حضرت امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر، اصول سیاسی اسلام را به مردم بیان کرد و به شاه و غاصبان حکومت هشدار داد که در صورت اجرا نکردن دستورهای اسلامی، به دست فرزندان مقتدر و فداکار اسلام از بین خواهند رفت. آری هرچند این شهید عزیز موفق به تشکیل حکومت اسلامی نشد ولی جرقههای نهضتی که در دل انقلابیون روشن کرد سرانجام در نهضت حضرت امام خمینی(ره) به بار نشست و پس از گذشت 1400 سال، حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی تشکیل شد. شهید نواب صفوی، فوقالعاده مؤمن بود، هنگام شهادتش در 27 دی ماه 1334 قرآن میخواند و اذان میگفت و در لحظه شهادت، جانش را خالصانه در محضر حق تقدیم کرد.
انتهای پیام/
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: ارزش های اسلامی شهید نواب صفوی حکومت اسلامی نواب صفوی ره علامه مصباح غیرت دینی مشی جهادی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۱۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتخابات مهمترین نماد مردمسالاری دینی است
رضا رحیمپور در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه جمهوری به این معنی است که حکومت دارای پشتوانه مردمی بوده و مراجعه به آرای مردم در این نظام وجود دارد، افزود: لازمه تقویت نظام جمهوری این است که مردم بیش از پیش در صحنههای مختلف حضور داشته باشند و این بدان معنی است که مردم به سرنوشت خود اهمیت داده و حاکمیت نیز این زمینه را برای آحاد مردم در راستای تعیین سرنوشت خود فراهم کند.
رحیمپور با تاکید بر اینکه یکی از المانهای مهم مشارکت مردم یا به عبارتی مردمسالاری و دموکراسی، بحث انتخابات است، اظهار کرد: این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که در عرصه انتخابات مردم به جمهوریت معنی بخشیده و خود را در سرنوشتشان دخیل دانسته و در این عرصه به طور غیرمستقیم در تصمیمسازیها و تصمیمگیریها مشارکت میکنند.
وی با بیان اینکه بیتردید در همه جوامعی که ساختار جمهوریت دارند، نمیتوان به همه آحاد مردم به دلیل وجود محدودیت، مسؤولیتی سپرد، ادامه داد: راهکار منطقی مشارکت و دخالت مردم در بحث حکمرانی و قانونگذاری، بحث انتخابات است. مردم در انتخابات از جانب خودشان نمایندگانی انتخاب کرده و به آنها در بحث مقررات، قواعد اجتماعی و همه معاهدات بینالمللی وکالت میدهند تا از جانب آنها نمایندگی کنند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان زنجان با یادآوری اینکه با توجه به اهمیت انتخابات، همه آحاد مردم باید این تکلیف را بر خود بدانند که از این حق قانونی خود استفاده کنند، تصریح کرد: حضور نیافتن در این عرصه و بیتفاوت بودن به این موضوع مهم، در درجه اول ظلم به خود است و در ثانی حقوق شهروندی را زیر پا میگذاریم.
رحیمپور، بالاترین ارزش جمهوریت نظام کشور را برخورداری از پشتوانه اسلامی آن دانست و خاطرنشان کرد: این بدان معنی است که علاوه بر آرای مردم و مردمسالاری، بحث اسلامیت و مشروعیت این نظام مطرح است.
وی با یادآوری اینکه شاکله نظام این است که با کمک خود مردم به سمت گفتمانهای انقلاب که همان عدالت به عنوان مهمترین پایه و اساس نظام است، حرکت کند، عنوان کرد: در این راه همه مردم باید مشارکت داشته باشند که یکی از راههای مشارکت مردم این است که نمایندگان را به خوبی انتخاب کنند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان زنجان با یادآوری اینکه در آستانه دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم، اضافه کرد: دور اول این انتخابات در اسفندماه سال گذشته و باوجود همه ترفندها و توطئههای دشمنان، با شکوه هر چه تمامتر برگزار شد، لذا برای تکمیل این مشارکت در استان زنجان مردم باید در دو حوزه انتخابیه زنجان و طارم و خدابنده دوباره پای کار بیایند تا دور دوم نیز همانند دور اول باشکوه برگزار شود.
رحیمپور با تاکید بر اینکه نماینده اصلح از دو جنبه خصوصیات فردی و از جنبه تخصص فرد حائز اهمیت است، متذکر شد: نماینده مجلس باید سلامت نفس داشته و آلوده به برخی مسائل از جمله مباحث اقتصادی نباشد. همچنین نماینده باید حائز تعهدات فردی و اخلاقی باشد.
وی یادآور شد: علاوه بر این، نماینده باید تخصص لازم را برای ورود به مجلس که کرسی بسیار حساسی است، عهدهدار خواهد بود؛ چرا که ساختار دو قوه قضائیه و مجریه از قوه مقننه استخراج میشود و به تعبیر امام راحل این قوه در رأس امور قرار دارد.
کد خبر 6094873